Statystyki
- Odwiedziny: 2564469
- Do końca roku: 257 dni
- Do wakacji: 64 dni
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1
W KOWARACH
UL. SIENKIEWICZA 9
2016 - 2021
I. KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Publiczne nr 1 w Kowarach powstało 1950 r. Placówka zlokalizowana jest w pobliżu centrum miasta. Mieści się w jednopiętrowym wolnostojącym budynku wokół dużego pasa zieleni, na którym oprócz różnorodnych drzew, krzewów usytuowane są liczne urządzenia zabawowe. Duży teren zielony pozwala na swobodne przebywanie w ogrodzie 125 dzieciom w wieku od 3 do 6 lat pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej.
Budynek posiada przestronne, dobrze wyposażone sale, odpowiednią bazę dydaktyczną. Dzięki własnej kuchni przedszkole zapewnia bogate w warzywa i owoce, zdrowe, zróżnicowane posiłki przygotowywane w piecu konwekcyjnym zużywający do 95 % mniej tłuszczu, niż w metodach tradycyjnych.
W Przedszkolu funkcjonowało 5 grup dziecięcych, natomiast od września 2018 roku grup przedszkolnych jest 7 . Czas pracy przedszkola jest dostosowany do potrzeb rodziców dzieci związanych z pracą zawodową.
W przedszkolu bazuje się na wartościach będących drogowskazem w kierowania rozwojem dziecka, wyznaczając nie tylko siłę i kierunek motywacji i aktywności, ale przyjętej i realizowanej koncepcji pracy przedszkola. W ramach procesu wychowania dokonując wartościowania, odrzucamy wartości pozorne kształtując ponadczasowe tj. prawda, dobro, piękno, sprawiedliwość, szczęście, świadomość samego siebie, wytrwałość, wiedza, rodzina, szacunek.
Przedszkole działa w oparciu o dobrze przygotowaną, profesjonalną kadrę pedagogiczną, gotową do zmian i innowacji, otwartą na wszelkie nowości.
Kształtuje kreatywność dzieci, ich twórcze myślenie, komunikatywność i otwartość na nowe doświadczenia, ale także uczy tolerancyjności i zasad moralnych, w tym sprawiedliwości, godności, poszanowania, akceptacji siebie i innych.
Styl pracy nauczycieli jest oparty na ścisłej współpracy i przy czynnym udziale rodziców, jak również dobrych relacjach z samorządem lokalnym i innymi instytucjami, wspierającymi szkołę w jej działalności na rzecz kształcenia i wychowania.
II. WIZJA REALIZACJI KONCEPCJI I FUNKCJONOWANIA PLACÓWKI
Dzieci uczęszczające do naszego przedszkola dzięki przyjaznej atmosferze odnajdą radość i szczęście podczas codziennych zabaw. Tu będą czuły się ważne i bezpieczne zarówno podczas nauki jak i zabawy. Rozwiną swój potencjał i zdobędą umiejętności, które zaowocują na dalszym etapie edukacji. Urzeczywistnienie wizji zostanie zrealizowane dzięki zaangażowaniu całego personelu pedagogicznego, administracyjno-obsługowego, a przede wszystkim dobrej współpracy z rodzicami. Efektem wspólnej pracy będzie przedszkole przyjazne dzieciom, do którego uczęszczać będą z chęcią i radością.
III. MISJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole:
IV. JAKI JEST NASZ CEL?
V. OFERTA EDUKACYJNA
Nasza oferta edukacyjna jest modyfikowana zgodnie z aktualnymi potrzebami, jednakże naturalne i bogate środowisko przyrodnicze, w jakim funkcjonuje placówka, służy jako najcenniejszy stały element edukacyjny. Dzieci obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw oraz uczą się racjonalnie korzystać z jej zasobów. Współpracujemy z instytucjami tj. Związek Gmin Karkonoskich, Nadleśnictwo Śnieżka, Karkonoski Park Narodowy. Organizujemy zajęcia poruszające problematykę ekologiczną dostosowaną do wieku dzieci. Dzieci uczone są troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej w naturalnym otoczeniu.
Placówka stawia nacisk na edukację przez doświadczenie, stąd jest organizatorem licznych wycieczek kształcących, edukacyjnych, krajoznawczych, podczas których dzieci poznają bliższe i dalsze środowisko, tradycje, zabytki kultury, historie, czy legendy swojego miasta, czy okolic.
Dzieci w przedszkolu uczą się poprzez zabawę języka angielskiego, są uczestnikami zajęć umuzykalniających przy akompaniamencie pianina, w które są wyposażone poszczególne sale. W związku z chęcią uczestnictwa dzieci w lekcji religii placówka zatrudnia katechetę.
Organizowane są również teatrzyki, koncerty, spotkania z ciekawymi ludźmi, współdziałamy z Miejskim Ośrodkiem Kultury, szkołami, zaprzyjaźnionymi przedszkolami i instytucjami naszego miasta. Nasze dzieci biorą udział w różnych konkursach i przeglądach, organizujemy różnorakie uroczystości grupowe, czy przedszkolne. Promujemy młode talenty w różnoraki sposób, min. poprzez wystawy prac w Miejskim Ratuszu, prezentacje w Domu Kultury, podczas organizowanych festynów.
VI. KADRA PEDAGOGICZNA
Kadra pedagogiczna wspomaga wszechstronny rozwój wychowanków poprzez różne rodzaje aktywności, wspieranie dzieci w osiągnięciu gotowości szkolnej z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości, zainteresowań i uzdolnień. Nauczyciele wzbogacają na bieżąco swój warsztat pracy poprzez udział w różnych formach doskonalących. I tak np. dogłębne studiowanie metody kinezjologii edukacyjnej spotkało się w naszym przedszkolu z dużą aprobatą i jest stosowane w codziennej pracy. Jednakże nauczyciele na co dzień wykorzystują metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem w/w metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka. Do metod tych należą m.in.:
Nauczyciele pracują w oparciu o wiele programów edukacyjnych, wspomagających rozwój dzieci, ich umiejętności społeczne, teatralne czy zainteresowania.
Wszystkie powyższe działania zmierzają w tym celu, aby dziecko kończące edukację przedszkolną prezentowało poniższy model absolwenta przedszkola.
VII. SYLWETKA ABSOLWENTA
1) Twórczy, radosny i ciekawy świata
2) Uczciwy i prawdomówny
3) Odpowiedzialny i obowiązkowy
4) Kulturalny i tolerancyjny
5) Samodzielny i zaradny
6) Krytyczny wobec siebie i innych
VIII. SYSTEM DIAGNOZY I BADANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
Badanie osiągnięć dzieci w Przedszkolu odbywa się na podstawie:
Schemat badania osiągnięć dzieci i diagnozy gotowości szkolnej:
IX. SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTEPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
Informujemy rodziców o postępach edukacyjnych dzieci. Przekazujemy informacje o aktualnym stanie rozwoju dziecka, koncentrujemy się w szczególności na jego mocnych stronach rozwoju. Stwarzamy klimat bezpieczeństwa zaufania, który potrzebny jest obu stronom w nawiązaniu dialogu i wzajemnym zrozumieniu się.
Gromadząc informacje o dziecku postępujemy wg. poniższych zasad:
Wzajemnie przemyślane i spójne oddziaływania nauczyciel - rodzic będą stanowiły podstawę dla rozwoju dobrze zrównoważonego dziecka zdolnego do kreowania sytuacji, inicjowania działań, zmieniania rzeczywistości, zarówno w doświadczeniach w świecie realnym, jak i w świecie wyobrażeń i fantazji. stawiania sobie celów i wytrwałego ich realizowania, co przyczyni się do osiągnięcia sukcesu w życiu dorosłym.
.