Przedszkole Publiczne nr 1

Listopad

1. Listopadowe wspomnienia.

2. Jesienna pogoda.

3. Zwierzęta domowe.

4. Zimno, coraz zimniej.

Zadania do tematu: Zimno, coraz zimniej.

1. Sikorka – słuchanie wiersza A. Łady-Grodzickiej.
Sikorka
Anna Łada-Grodzicka
Sikorko z żółtym brzuszkiem,
ptaszku śliczny i mały.
Zjedz na zdrowie słoninkę,
którą ci dzieci dały.
Pytania: O jakim ptaszku jest ten wierszyk?; Czym dzieci karmiły sikorkę?.Pokazujemy obrazek sikorki. Dzieci opisują kolor brzuszka, ogonka, skrzydeł i główki. Zwracają uwagę na wielkość ptaka.

2. „Dotknij i powiedz, co to jest” – zabawa badawcza. Umieszczamy w pudełku materiały, przedmioty o różnej fakturze: miękki materiał, kawałki miękkiego futerka, kłębek miękkiej włóczki, kawałek waty, folii aluminiowej, plasteliny, papieru ściernego, piórko, woreczek z ryżem, gąbkę, puszkę, butelkę
szklaną, plastikową. Dzieci wkładają rękę przez otwór i za pomocą dotyku określają właściwości znajdujących się tam przedmiotów, np. coś miękkiego, twardego, zimnego, puszystego, szorstkiego, śliskiego, szeleszczącego. Wyjmujemy wszystkie przedmioty z pudełka i układamy na dywanie. Prosimy, by dzieci określiły,
który przedmiot jest miękki i puszysty. Dziecko podchodzi i sprawdza poprzez dotyk fakturę rozłożonych na dywanie przedmiotów.

3. Praca plastyczna: dzieci wyklejają kontur lisa przy użyciu miękkiego materiału, kawałków futerka, włóczki lub waty.

4. „Jak poruszają się zwierzęta?” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dzieci stoją na dywanie. Prosimy, by poruszały się jak: niedźwiedzie (na czworakach, ciężko i powoli); wiewiórki (skakanie obunóż); jeże (na czworakach, małe kroki); ptaki (naśladowanie lotu ptaków, następnie naśladowanie zbierania ziarenek).

 

 

 

Zadania do tematu: Zwierzęta domowe.

1. Trzy kotki – słuchanie wiersza W. Szwajkowskiego. Czytając tekst można pokazywać różne sylwety kotków, obrazując, jak zwierzaki zmieniały kolory.
"Trzy kotki"
Witold Szwajkowski
Trzy kotki: czarny, szary i biały
po całym domu myszkę ganiały.
Bała się kotków ta myszka mała
i się do worka z mąką schowała.
Kotki wskoczyły za nią z zapałem
i z worka wyszły – trzy kotki białe.
Potem na dachu wróbla spostrzegły,
lecz do komina wróbel przebiegły
uciekł przed nimi, więc kotki za nim –
skok do komina był łatwy dla nich –
ale się pomysł okazał marny,
bo kiedy wyszły, każdy był czarny.
Gdy kotki płotkę ujrzały w stawie,
wskoczyły po nią i już ją prawie
nawet złapały, lecz się wymknęła –
na drugi koniec im odpłynęła.
Nie miały siły dogonić płotki,
więc wyszły z wody trzy mokre kotki.
Po swych wyczynach nie miały siły
i na leżakach się położyły.
Zimno im było, w łapki i w uszy,
więc się musiały szybko wysuszyć.
Gdy się na słońcu kotki wygrzały,
znów był tam czarny, szary i biały.
Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania. Pytania: Ile było kotków?; Jakie miały kolory?; Jakiego koloru były kotki, kiedy wskoczyły do worka z mąką?; Jaki kolor miały kotki, gdy wyszły z komina?; Dlaczego kotki były mokre?.

2. „Liczymy kotki” – zabawa matematyczna. Rozkładamy sylwety kotów i układamy je w odpowiedniej kolejności, określając ich cechy: To jest duży czarny kot, większy kot szary i największy kot biały. Dzieci liczą, ile jest wszystkich kotków. Mówią, który kot jest duży, który większy, a który największy.  Następnie rozkładamy sylwety kotów i układa je w kolejności, określając ich cechy: To jest mały kotek czarny, mniejszy kotek szary i najmniejszy kotek biały. Prosimy by dzieci głośno policzyły, ile jest wszystkich kotków.

3. „Mój piesek” – zabawa dydaktyczna. Rozkładamy trzy obrazki psów różniących się od siebie wyglądem. Dzieci opisują wygląd zwierząt. Opowiadają, w jaki sposób opiekowałyby się swoimi psami. Prosimy dzieci, aby uruchomiły swoją wyobraźnię i wymyśliły, o co mogłyby ich prosić zwierzęta, gdyby umiały mówić. 

4. „Dmuchane obrazy” – praca plastyczna. Dzieci malują kartki papieru zwykłą wodą, a następnie dowolną farbą. Później dzieci otrzymują słomki i dmuchają w nie (przy zachowaniu prawidłowego toru oddechu - usta obejmują dokładnie rurkę, prosty strumień powietrza ), kierując podmuchy na kartki z farbą.

5. "Kundel Bury"- śpiewanie, zabawy przy piosence. https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

 

PIOSENKA

WIERSZ

 

Rodzinka na 102”

 

Babcia opowiada bajki,

dziadek dym wypuszcza z fajki,

mama obiad nam gotuje,

tata meble reperuje.

Siostra na pianinie gra,

czasem mnie też pograć da.

A poza tym mam dwa psy.

A co w domu robisz ty?

 

Ref. Moja babcia i mój dziadek,

moja mama i mój tata,

moja siostra oraz ja

to rodzinka na 102!

 

 

Umiem liczyć sam”

 

Jeden palec drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci.
Czwarty, piąty palec mam
widzisz umiem liczyć sam.