Przedszkole Publiczne nr 1

Listopad

Tematyka kompleksowa:

1. Jesienna pogoda.

2. Polska – Moja Ojczyzna.

3. Zwierzęta domowe.

4. Zimno, coraz zimniej.

 Zadania do tematu: Zwierzęta domowe.

1. „Czy wiem, jak dbać o moje zwierzę?” – rozmowa na temat ulubionych zwierząt na podstawie
doświadczeń dzieci oraz opowiadania:

"Kłopoty Burka z podwórka"
Lucyna Krzemieniecka

Siadł Burek pod murek i myśli:
„Oto przyszła zima,
a ja budki nie mam.
Nic nie warta budka stara,
bo tu dziurka, a tam szpara.
Źle się będę w lutym miał,
hau, hau, hau, hau, hau, hau!
Chyba zaraz się odważę
i szczeknę na gospodarza”.
I łaps! Burek gospodarza za nogawicę:
– Gospodarzu, przyszła zima,
a wasz Burek budki nie ma.
Nic nie warta budka Burka,
bo tu szparka, a tam dziurka.
Jakże będę wam, hau, hau,
w mrozy domu pilnował?
– A nie róbże hałasu,
nie mam teraz czasu – odrzekł gospodarz
i najzwyczajniej poszedł do koni,
co były w stajni.
Siadł Burek pod murek i znów myśli:

Chyba za spódnicę gospodynię chwycę”.
I łaps! Burek gospodynię za czerwony
rąb spódnicy: 

Stara budka nic nie warta,
bo tu dziurka, a tam szparka.
Jakże będę wam, hau, hau,
domku teraz pilnował?
– A nie róbże hałasu,
nie mam teraz czasu – rzekła gospodyni
i pobiegła do kuchni, gdzie w nowym saganku
gotowała się marchew z kwiatkiem majeranku.
A Burek siadł pod murek i myśli:
„Chyba będę musiał szczeknąć na Franusia,
niech zadba o psisko, gdy już luty blisko”.
Idzie Franuś ze szkoły, a Burek łaps! go za guzik:
– Mój Franulku, przyszła zima,
a twój Buruś budki nie ma.
Gospodarze wciąż zajęci,
miejże mnie choć ty w pamięci!
Rozczulił się Franuś nad pieskiem i woła:
– Mój piesiu, mój malutki,
nie zostawię cię bez budki!
I zrobił Franuś Burkowi nową budkę i mchem
ją zaopatrzył, i słomą. Siedzi w niej teraz Burek
i szczeka, aż go słychać z daleka:
– Hau, hau, hau, nową budkę mam!
– Gospodyni, przyszła zima,
a wasz Burek budki nie ma.

Zadajemy dzieciom pytania do treści opowiadania oraz rozmawiamy z nimi o tym, w jaki sposób należy
opiekować się zwierzętami.

2. „Ko – tek” – zabawy ze słowem.
Toczymy piłkę do dziecka, mówiąc pierwszą sylabę nazwy zwierzęcia, np. ko. Dziecko odgaduje (kotek, kogut, koala, kobra) i oddaje piłkę mówiąc, np. pie (piesek), pa (papuga). Odgadujemy nazwę zwierzęcia i zabawa toczy się dalej.

3. „Moje zwierzę” – malowanie opuszkami palców.
Dzieci wykonują ćwiczenia dłoni „kura zbiera ziarna” – trzema palcami: kciukiem, wskazującym i środkowym uderzają o stolik. Wyjaśniamy, że te trzy palce będą im potrzebne do malowania. Każdy palec moczą w innym kolorze farby, malują zwierzę, które mają w domu lub chcą mieć.

4. „Liczymy kotki” – zabawa matematyczna. Rozkładamy sylwety kotów i układamy je w odpowiedniej kolejności, określając ich cechy: To jest duży czarny kot, większy kot szary i największy kot biały. Dzieci liczą, ile jest wszystkich kotków. Mówią, który kot jest duży, który większy, a który największy.  Następnie rozkładamy sylwety kotów i układa je w kolejności, określając ich cechy: To jest mały kotek czarny, mniejszy kotek szary i najmniejszy kotek biały. Prosimy by dzieci głośno policzyły, ile jest wszystkich kotków.

5. "Kundel Bury"- śpiewanie, zabawy przy piosence. https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

 

Wiersz

Piosenka


1.Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
Na pewno w drodze spotka Nas

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

2.Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem

3.Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych pięknych miejsc

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem


4.Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach
Pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Skąd szarym morzem
Można wyruszyć dalej w świat

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem


Barwy ojczyste”

Cz. Janczarski

 

Powiewa flaga

gdy wiatr się zerwie

A na tej fladze

biel jest i czerwień,

Czerwień – to miłość,

biel – serce czyste...

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

 

OJCZYZNA”

Wł. Domeradzki

Wszystko dokoła:

dom i przedszkole

fabryczne dymy,

żelazna kolej...

kwiaty przy oknie,

klon koło bramy,

słoneczny uśmiech

kochanej mamy...

I las, co cieniem

dzieci zaprasza –

wszystko to Polska,

Ojczyzna nasza