SPOSOBY REALIZACJI WSPÓŁPRACY
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym- czynne włączenie najbliższej rodziny dziecka we wszystkie działania przedszkola służące jego dobru:
- Zebrania z rodzicami.
- Konsultacje.
- Zajęcia otwarte.
- Warsztaty.
- Imrezy integracyjne ( na miejscu i wyjazdowe).
- Uroczystości okolicznościowe.
- Współudział w projektach edukacyjnych.
- Współdecydowanie o ważniejszych sprawach przedszkola.
- Sponsorowanie i wspomaganie bazy dydaktycznej.
- Kiermasze.
Władze lokalne:
- Zapoznanie dzieci z pracą Urzędu.
- Złożenie okolicznościowych życzeń dla pracowników z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy - laurki wykonane przez dzieci.
- Nawiązywanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z okazji: uroczystości przedszkolnych; sponsorowanie nagród na konkursy organizowane przez przedszkole.
- Promocja przedszkola na stronie Internetowej.
Policja:
- Kontrola pojazdów dokonywana przed wyjazdami na wycieczki autokarowe;
- Zapraszanie policjantów do przedszkola –zapoznanie z umundurowaniem i zawodem policjanta;
- Wycieczka do Komisariatu Policji;
- Pogadanki policjanta dotyczące zachowania bezpieczeństwa, kulturalnego zachowania w ruchu drogowym, nauka prawidłowego przechodzenia przez ulicę, sposoby zachowania się podczas kontaktów z nieznajomymi.
Nadleśnictwa Śnieżka:
- Zapoznania dzieci z zagadnieniami dotyczącymi ochrony środowiska;
- Pogadanka z leśniczym o życiu zwierząt i roślin, zasadami zachowania bezpieczeństwa w lesie;
- Dokarmianiem zwierząt w zimie;
- Wycieczka do Nadleśnictwa „Śnieżka”;
- Sponsorowanie programów ekologicznych, zdrowotnych między innymi "Zdrowe Dzieci - Zdrowa Polska"
Straż Pożarna:
- Wycieczka do siedziby Państwowej Straży Pożarnej w Kowarach: zaprezentowanie przez strażaków sprzętu gaśniczego, rozmowa na temat ostrożnego obchodzenia się z ogniem.
- Przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci, nauczycieli i pracowników placówki.
- Spotkania ze strażakami na terenie przedszkola lub jednostki.
- Prelekcje związane z bezpieczeństwem pożarowym.
- Udział w konkursach plastycznych.
Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna:
- Pomoc dzieciom przejawiającym trudności w nauce (rozpoznanie rodzaju i stopnia trudności poprzez przebadanie w poradni).
- Przesiewowe badania logopedyczne.
- Udział w kampaniach profilaktycznych.
- Współdziałanie w zakresie pomocy rodzinie ( konsultacje dla rodziców itp. ).
- Wspomaganie nauczycieli i rodziców w procesie pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dzieckiem oraz wspomaganie rozwoju dzieci zdolnych.
- Prowadzenie szkoleń i warsztatów na terenie placówki dla nauczycieli i rodziców.
Ośrodek Zdrowia w Kowarach:
- Współpraca nauczycieli, uczniów i rodziców w zakresie dbania o profilaktykę jamy ustnej i czystości.
- Wycieczka do gabinetu stomatologicznego oraz poszczególnych pomieszczeń ośrodka zdrowia.
- Współpraca z higienistką , lekarzem pediatrą i stomatologiem, w celu zapewnienia prawidłowej opieki lekarskiej oraz wyrabiania nawyków higieniczno – zdrowotnych;
- Prowadzenie pogadanek i rozmów dotyczących kształtowania prozdrowotnego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej;
Biblioteka Publiczna w Kowarach:
- Udział dzieci i nauczycieli w konkursach organizowanych przez Bibliotekę.
- Udział przedszkolaków w zajęciach bibliotecznych.
- Udział przedszkolaków w zajęciach organizowanych w związku z akcją ,,Cała Polska czyta dzieciom”.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi na terenie biblioteki.
- Korzystanie z księgozbioru bibliotecznego przez dzieci.
Kowarski Ośrodek Kultury:
- Udział dzieci w uroczystościach lokalnych organizowanych przez MOK m.in. WOŚP, w spektaklach teatralnych dla dzieci.
Placówki oświatowe( szkoły i przedszkola):
- Udział dzieci w konkursach gminnych i powiatowych, wspólnie z wychowankami innych placówek.
- Udział w konkursach organizowanych przez sąsiednie placówki.
- Uczestnictwo przedszkolaków w przedstawieniach przygotowywanych przez uczniów Szkoły Podstawowej.
- Zaproszenie uczniów na przedszkolne uroczystości.
- Badanie losów absolwentów poprzez śledzenie ich kariery szkolnej.
- Adaptacja dzieci 5-letnich do warunków szkolnych :
- zapoznanie przedszkolaków ze szkołą;
- udział dzieci pięcioletnich w lekcjach klas pierwszych,
- odwiedziny klas I w przedszkolu.
Lokalne zakłady pracy i punkty usługowe:
- Odwiedzanie miejsc pracy rodziców i dziadków.
- Zapraszaniedo przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody.
- Wycieczki do zakładów pracy.
- do przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody.
- Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych na działalność.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
- Poszerzenie wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów: zdrowie, ochrona środowiska, regionalizm itp..
- Szacunek dla pracy innego człowieka.
- Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą.
- Nabycie umiejętności kulturalnego zachowania się w instytucjach i na imprezach publicznych.
- Obniżenie stresu naszych wychowanków związanego z przekroczeniem progu szkolnego.