Przedszkole Publiczne nr 1

Współpraca ze środowiskiem

SPOSOBY REALIZACJI WSPÓŁPRACY

 

Współpraca ze środowiskiem rodzinnym- czynne włączenie najbliższej rodziny dziecka we wszystkie działania przedszkola służące jego dobru:

  1. Zebrania z rodzicami.
  2. Konsultacje.
  3. Zajęcia otwarte.
  4. Warsztaty.
  5. Imrezy integracyjne ( na miejscu i wyjazdowe).
  6. Uroczystości okolicznościowe.
  7. Współudział w projektach edukacyjnych.
  8. Współdecydowanie o ważniejszych sprawach przedszkola.
  9. Sponsorowanie i wspomaganie bazy dydaktycznej.
  10. Kiermasze.

 

Władze lokalne:

 

  1. Zapoznanie dzieci z pracą Urzędu.
  2. Złożenie okolicznościowych życzeń dla pracowników z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy - laurki wykonane przez dzieci.
  3. Nawiązywanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z okazji: uroczystości przedszkolnych; sponsorowanie nagród na konkursy organizowane przez przedszkole.
  4. Promocja przedszkola na stronie Internetowej.

 

Policja:

 

  1. Kontrola pojazdów dokonywana przed wyjazdami na wycieczki autokarowe;
  2. Zapraszanie policjantów do przedszkola –zapoznanie z umundurowaniem i zawodem policjanta;
  3. Wycieczka do Komisariatu Policji;
  4. Pogadanki policjanta dotyczące zachowania bezpieczeństwa, kulturalnego zachowania w ruchu drogowym, nauka prawidłowego przechodzenia przez ulicę, sposoby zachowania się podczas kontaktów z nieznajomymi.

 

 Nadleśnictwa Śnieżka:

 

  1. Zapoznania dzieci z zagadnieniami dotyczącymi ochrony środowiska; 
  2. Pogadanka z leśniczym o życiu zwierząt i roślin, zasadami zachowania bezpieczeństwa w lesie;
  3. Dokarmianiem zwierząt w zimie;
  4. Wycieczka do Nadleśnictwa „Śnieżka”;
  5. Sponsorowanie programów ekologicznych, zdrowotnych między innymi "Zdrowe Dzieci - Zdrowa Polska"

 

Straż Pożarna:

 

  1. Wycieczka do siedziby Państwowej Straży Pożarnej w Kowarach: zaprezentowanie przez strażaków sprzętu gaśniczego, rozmowa na temat ostrożnego obchodzenia się z ogniem.
  2. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci, nauczycieli i pracowników placówki.
  3. Spotkania ze strażakami na terenie przedszkola lub jednostki.
  4. Prelekcje związane z bezpieczeństwem pożarowym.
  5. Udział w konkursach plastycznych.

 

Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna:

 

  1. Pomoc dzieciom przejawiającym trudności w nauce (rozpoznanie rodzaju i stopnia trudności poprzez przebadanie w poradni).
  2. Przesiewowe badania logopedyczne.
  3. Udział w kampaniach profilaktycznych.
  4. Współdziałanie w zakresie pomocy rodzinie ( konsultacje dla rodziców itp. ).
  5. Wspomaganie nauczycieli i rodziców w procesie pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dzieckiem  oraz wspomaganie rozwoju dzieci zdolnych.
  6. Prowadzenie szkoleń i warsztatów na terenie placówki dla nauczycieli i rodziców.

 

Ośrodek Zdrowia w Kowarach:

 

  1. Współpraca nauczycieli, uczniów i rodziców w zakresie dbania o profilaktykę jamy ustnej i czystości.
  2. Wycieczka do gabinetu stomatologicznego oraz poszczególnych pomieszczeń ośrodka zdrowia.
  3. Współpraca z higienistką , lekarzem pediatrą i stomatologiem, w celu zapewnienia prawidłowej opieki lekarskiej oraz wyrabiania nawyków higieniczno – zdrowotnych;
  4. Prowadzenie pogadanek i rozmów dotyczących kształtowania prozdrowotnego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej;

 

Biblioteka Publiczna w Kowarach:

 

  1. Udział dzieci i nauczycieli w konkursach organizowanych przez Bibliotekę.
  2. Udział przedszkolaków w zajęciach bibliotecznych.
  3. Udział przedszkolaków w zajęciach organizowanych w związku z akcją ,,Cała Polska czyta dzieciom”.
  4. Spotkania z ciekawymi ludźmi na terenie biblioteki.
  5. Korzystanie z księgozbioru bibliotecznego przez dzieci.

 

 

Kowarski Ośrodek Kultury:

 

  1. Udział dzieci w uroczystościach lokalnych organizowanych  przez MOK m.in. WOŚP, w spektaklach teatralnych  dla dzieci.

 

 

Placówki oświatowe( szkoły i przedszkola):

 

  1. Udział dzieci w konkursach gminnych i powiatowych, wspólnie z wychowankami innych placówek.
  2. Udział w konkursach organizowanych przez sąsiednie placówki.
  3. Uczestnictwo przedszkolaków w przedstawieniach przygotowywanych przez uczniów Szkoły Podstawowej.
  4. Zaproszenie uczniów na przedszkolne uroczystości.
  5. Badanie losów absolwentów poprzez śledzenie ich kariery szkolnej.
  6. Adaptacja dzieci 5-letnich do warunków szkolnych :

     -  zapoznanie przedszkolaków ze szkołą;

     - udział dzieci pięcioletnich w lekcjach klas pierwszych,

      - odwiedziny klas I w przedszkolu.

 

 

Lokalne zakłady pracy i punkty usługowe:

 

  1. Odwiedzanie miejsc pracy rodziców i dziadków.
  2. Zapraszaniedo przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody.
  3. Wycieczki do zakładów pracy.
  4. do przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody.
  5. Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych na działalność.

  

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

 

  1. Poszerzenie wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów: zdrowie, ochrona środowiska, regionalizm itp..
  2. Szacunek dla pracy innego człowieka.
  3. Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą.
  4. Nabycie umiejętności kulturalnego zachowania się w instytucjach i na imprezach publicznych.
  5. Obniżenie stresu naszych wychowanków związanego z przekroczeniem progu szkolnego.